سوالتصویر مرتبط

چرا برخی با ت مخالف هستند؟ چه جوابی باید به این افراد داد؟

پاسخ

برای پاسخ به این پرسش لازم است فلسفه وجودی ت بررسی شود، لذا ابتدا به تبیین این مطلب می پردازیم.

 

فلسفه وجودی ت:

در هر دینی، ضروری است که همواره گروهی به تعالیم آن وقوف و آگاهی کامل داشته باشند و از ارزش ها و تعالیم آن حراست نمایند. بی شک در دین اسلام، «ت» عهده دار این امر خطیرند. در زمان نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ افرادی بودند،‌ که هر چند بسیاری از آنها دارای شغل دیگری بودند، دقیقا وظایف ت امروزی را عهده دار بوده اند. آنها از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ آیات قرآن را فرا می گرفتند، و احکام اسلام را می آموختند و جهان بینی و ایدئولوژی اسلام را کسب می کردند و با سفر به مناطق دوردست، مردم را با حقایق دینی آشنا می ساختند. از نخستین روزهای انتشار دعوت اسلام، گروهی با کسب وتفقه در دین، رسالت تبلیغ و پاسداری از اسلام و گسترش آن را بر عهده گرفتند. از همان روزهایی که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ مصعب بن عمیرها، و معاذ بن جبل ها و عبدالله بن رواحه ها را برای ابلاغ رسالت و تعلیم اسلام به مناطق دور و نزدیک فرستاد، هسته اولیه «دعاة» و «مبلغین» تشکیل شد. با شکل گیری گروهی مشخص به نام اصحاب و تابعین که با فراگرفتن علوم و معارف اسلامی از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و علی ـ علیه السلام ـ مسئولیت ابلاغ وتعلیم و تبیین احکام اسلامی را به کسانی که دسترسی مستقیم به منابع آن نداشتند، بر عهده گرفتند.

به وجود آمدن چنین نهاد فرهنگی و علمی در درون تشکیلات ساده ای که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در اولین فرصت پس از هجرت برای ادای رسالت خود ایجاد نموده بود، در حقیقت پیروی از دستورهای موکّد قرآن در زمینه وم دعوت و تبلیغ و تعلیم محسوب می شد.(1) از آنجایی که دین مانند هر نهاد اجتماعی، محتاج به سازماندهی، تشکیلات منظم و نیروهای نخبه و کارآمد مذهبی است تا به پایداری و ترویج و بسط معارف الهی مدد رساند. عالمان دیندار و زاهد مسئولیت این امر بزرگ را بر عهده گرفته اند. آنها با تفقه در احکام دین و آگاهی از حکمت الهی، افکار و اندیشه های بلند قرآنی را با توسل به آیات و روایات متقن، در میان همگان ترویج داده اند،و سهم به سزائی در سازماندهی، تنظیم و تنسیق احکام دینی داشته اند.

از اینجاست که فلسفه وجودی نهاد ت در هر دینی به ویژه دین مقدس اسلام معلوم گردیده و ضرورت وجود آن به خوبی حس می شود.

در این میان نقش و سهم ت شیعه به عنوان مروجّان مذهب شیعه اثنی عشری و منادیان راستین اسلام ناب بیشتر به چشم می خورد، زیرا با تحقیق و بررسی پیرامون سیره و سنت اهل بیت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ عاملان وفادار به حدیث ثقلین بوده و در جهت گسترش آن تلاش مجّدانه ای از خود مبذول داشته اند. به همین علت بود که استاد شهید مرتضی مطهری (ره)، جامعترین تعریف را پیرامون فلسفه‌ وجودی ت بیان داشته و آنان را «گروه مهندسی اجتماعی مورد اعتماد جامعه»(2) معرفی می نماید. زیرا اولاً، ت اصیل شیعه مورد اعتماد و اطمینان اغلب مردم اند و ثانیاً، مهندسین و سازندگان یک جامعه اند که شاکله این مهندسی از همان آموزه های ناب دینی نشأت می پذیرد.

بنابراین در هر دینی و از آن جمله اسلام، خواه ناخواه یک افرادی را نیازمند داریم که به تعالیم آن وقوف و آگاهی کامل داشته باشند و از ارزش ها و تعالیم آن حراست نمایند و آنها علما و دانایان و متخصصان آن دین می باشند. پس اگر خیال کنید که ما مسلمانیم، ولی عالم دینی لازم نداریم، حرف مفت است، دین کارشناس می خواهد، اگر دین عالم دینی نداشته باشد، جاهل ها چیزی از دین باقی نمی گذارند، مخصوصاً در اسلام از آن جهت که دین خاتم است علما و دانشمندان رکن بزرگی به شمار می روند، بسیاری از وظایف انبیاء را در این عصر باید انجام دهند.(3)

باذکراین مقدمه، می توان مخالفان ت رادر 5 گروه متفاوت ارزیابی کرد،که هرکدام برخوردوجواب خاص خودرامی طلبد:

1. عده ای مخالف انقلاب اسلامی هستند و نسبت به نظام جمهوری اسلامی و حاکمان آن به ویژه ت کینه عمیق به دل گرفته اند. مخالفان نظام به خاطر قطع منافع خود در ایران، مسبب این امر را ون می دانند، زیرا آنها به خاطر نفوذی که در میان اغلب مردم دارند، با رهبری انقلاب موجب شوراندن مردم علیه آنان و قطع منافعشان شده اند، لذا طبیعی است که بر علیه ت که درمیان مردم جامعه نفوذ عمیقی دارند به بدگویی و هتاکی و توطئه سازی بپردازند.

2. در بعد کلان تر و گسترده تر باید گفت افرادی که نسبت به اسلام و به ویژه مکتب تشیع کینه دارند نسبت به مروجین و حافظان دین یعنی ت نیز کینه به دل می گیرند،‌ چون همانطوری که در مورد فلسفه ت بیان نمودیم، این نهاد مسئول حفظ، حراست و ترویج دین است و طبیعتاً عده ای ضد اسلام نسبت به آنان مخالفت خواهند نمود.بحث وگفتگوبا این دوگروه فایده ای ندارد.

3. عده ای نیز از روی بی خبری و جهل، نسبت به رهبری و ت مخالفت می ورزند. این عده به خاطر تحریک دیگران و یا از روی نادانی ممکن است به ت اهانت نمایند. ولی قطعاً در صورت برخورد کریمانه و راهنمایی و ارشاد آنان، از این مخالفت دست خواهند برداشت.

4. عده ای نیز به اشتباه، ‌تمام مشکلات جامعه اعم از ی،‌ اقتصادی، اجتماعی و . را محصول ت و در رأس آن ولی فقیه می دانند، و از این رو با ت مخالفت می ورزند.بحث های استدلالی وارائه تحلیل درست از اوضاع وشرایط،می تواند آنها را متوجه اشتباه خود نماید.

5. برخی نیز به خاطر همان فلسفه ت که ترویج کامل دین و جلوگیری از هوسرانی و خوشگذارنی غیر مشروع است، نسبت به ون، بدبین و دشمن می ورزند چرا که ت را سد راه ء امیال نامشروع خود می دانند. البته برخی ازعملکرد های معدودی از ون و رعایت نکردن ظواهراسلامی ،و گرایش به مادیات در ایجاد بدبینی برخی از مردم نسبت به ت بی تأثیر نبوده است که آگاهی وآگاه نمودن این عده برای متمایز نمودن این معدود افراد از ت اصیل, می تواند بصیرت و شناخت آنان را افزایش دهد .

پی نوشت:

1. عمید زنجانی، عباسعلی، انقلاب اسلامی و ریشه های آن، نشر کتاب ی، ص 47.

2. مطهری، مرتضی، نهضت های اسلامی، انتشارات صدرا، ج 2، ص 97.

3. مطهری، مرتضی، خاتمیت، تهران، انتشارات صدرا، ص 108.


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : ت ,علیه ,اسلام ,دینی ,نسبت ,الله ,الله علیه ,فلسفه وجودی ,وجودی ت ,انقلاب اسلامی ,اغلب مردم ,کامل داشته باشند ,فلسفه وجودی ت
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Andrew حوالیٖ من خرید نمک ماشین ظرفشویی ملک و مسکن تهران خودم و خودش Katie amuzeshi نشر پندارقلم خدمات فنی Rachel